Alvorens een tweedehandswagen te verkopen, moet u verscheidene documenten verzamelen die nodig zijn voor de verkoop en moet u bepaalde administratieve formaliteiten uitvoeren om de verkoop aan te geven en de betrokken partijen te informeren. Dat ziet er allemaal ingewikkeld uit maar maak u geen zorgen: wij leggen u precies uit welke weg u moet volgen, met een volledige lijst van documenten die u aan de koper dient te overhandigen en documenten die u aan de overheid moet bezorgen.
Bij aankoop van een tweedehandswagen moet de verkoper u de volgende documenten bezorgen:
- De factuur
Een particuliere verkoper moet u de originele aankoopfactuur laten zien. Een professionele verkoper moet bovendien een nieuwe factuur opstellen. Daarop moet de naam, het adres en het btw-nummer van de verdeler worden vermeld.
De factuur moet de volgende gegevens vermelden:
- de datum van aankoop
- de namen en adressen van de vorige kopers en verkopers
- de prijs en betaalvoorwaarden
- de eigenschappen van de auto: merk, model, bouwjaar, cilinderinhoud, motorvermogen (kW), koetswerkmodel, chassisnummer, datum van eerste ingebruikname, kilometerstand op de teller en datum van levering
- duur van de aankoopgarantie
- overnameprijs - Het roze formulier, "aanvraag tot inschrijving van een voertuig". Dit moet een attest van de technische keuring (maximaal twee maanden oud) bevatten.
- Het certificaat van de technische keuring
- Het gelijkvormigheidsattest dat garandeert dat het voertuig aan de nodige technische specificaties voldoet
- Een certificaat voor de installatie van lpg als het voertuig hiermee is uitgerust
- Het verslag van de tweedehandskeuring, dat u ontvangt bij de technische keuring
- De CAR-PASS, een officieel en verplicht document dat de kilometerstand van de auto aangeeft.
Na de aankoop moet u de auto inschrijven bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV).

Antoine Marques
Si vous avez décidé de vendre votre voiture d'occasion, voici les démarches à suivre A FAIRE TRADUIRE